Friends of DMD

Social entrepreneurs(hip)

Trend of passie?

Sociale ondernemingen wie wat zijn dit eigenlijk?

Gisteren hield ik hierover een presentatie in Arnhem. Ik kan je uit eigen ervaring en de ervaringen van andere ondernemers vertellen dat dit een enorme uitdagende en niet de aller gemakkelijkste manier van ondernemen is. Je hebt een behoorlijk portie doorzettingsvermogen nodig.

Naast stichtingen, verenigingen en buurten die natuurlijk al langer sociaal werken, investeert de so-er in de maatschappij door middel van het vermarkten van producten of diensten. Wij proberen zoveel mogelijk winst te behalen voor de aarde. Dit lijkt natuurlijk naïef, maar wanneer ik je vertel dat een tiende van de wildernis op aarde in de laatste 25 jaar is verwoest door ons mensen kun je er niet omheen dat teveel mensen zich nog steeds niet bewust zijn van de inpakt hiervan.

Dieren zijn minstens zo belangrijk als planten en mensen. Zonder elkaar bestaan wij gewoonweg niet meer. Uiteraard is er een groep mensen die dit niet interesseert, egoïsten die alleen aan zichzelf denken en dit echt niet doorgeven aan hun kinderen of jou kinderen. Zij denken helaas met minder verstand pakken wat er is nu. Daarnaast is er een hele grote groep onwetende mensen. Zij werken elke dag onbewust mee aan de verwoesting omdat er gewoonweg te weinig in duidelijke taal over word gesproken. En waarom verkopen ondernemers dan zoveel schadelijke troep?

Het antwoord is eenvoudig; Zolang wij met z’n allen dit blijven steunen zal dit blijven doorgaan. We hebben onze verantwoordelijkheid te nemen toen wij ouders werden, of docent, of ondernemer. Wanneer wij dit willen verandert de markt. Vraag en aanbod heet dit. Kijk naar H&M bijvoorbeeld, zij zijn onder druk ook milieu bewuster gaan ondernemen, Kiko, een cosmeticamerk dat niet op dieren word getest, het kan echt wel hoor. Fantastisch toch!

Wat kun je doen? Kopen is leuk, dat vinden wij ook. Het is ook natuurlijk gedrag om te verzamelen. Toch hoeft het niet zoveel te zijn, het helpt toch niet om je beter te laten voelen toch? 1 op de 20 mensen in Nederland is depressief en 1 op de 9 kinderen in Nederland leven nog onder de armoedegrens. Duhhh…en we hebben alles toch.

Koop eens vintage, duurzaam, ecologisch, bewust (met je gedachten erbij), maak weer tijd voor elkaar, eet een dag of twee in de week ook eens geen vlees, draag geen echt bont meer er is zoveel prachtig faux! En vooral geniet meer van je kinderen, de vogels, het bos, je buren, vrienden of familie, je vakantie bijvoorbeeld. Geniet bewust, koop bewust. Gratis therapie, en vooral een heerlijke wereld voor de volgende generaties want dat wat wij hadden wensen wij hen toch ook.

 

author-avatar

About DressmeDutch

Owner and designer Danielle Derksen of the brand Dress me Dutch Amsterdam started in 2012 a Animal Cruelty Free brand for women.